Booking.com

בית הזכוכית – Üvegház

שתף

קרל לוץ ובית הזכוכית בבודפשט: צוואה לגבורה ולזיכרון

בדברי הימים של ההיסטוריה, בתוך המהומה של מלחמת העולם השנייה, עולה דמות ששמה מהדהד באומץ ובחמלה – קרל לוץ, סגן הקונסול השווייצרי בבודפשט. הסיפור שלו משתלב עם זה של בית הזכוכית בבודפשט, או Üvegház, מקום שמעיד על חוסנה וסבלה של יהדות הונגריה באחת השעות האפלות ביותר של האנושות.

בית הזכוכית (בהונגרית: אִיבֶגְהָאז) מספר את סיפורו של קרל לוץ – מקבילו של אוסקר שינדלר בהונגריה. בבית ברחוב ואדאס 29.

קרל לוץ, דיפלומט שוויצרי, שימש כסגן הקונסול השוויצרי בבודפשט במהלך השנים הסוערות של השואה. לנוכח הדיכוי הנאצי וההשמדה השיטתית של קהילות יהודיות ברחבי אירופה, יצא לוץ בשליחות של רחמים, תוך ביטול פקודות וסיכון חייו שלו כדי להציל אלפי נשמות תמימות.

בית הזכוכית נבנה בשנות העשרים של המאה ה-19 עבור משפחת וייס שעסקה בשיווק זכוכית לבניין, אך שימש בנוסף כבניין מגורים ולימים הפך למקלט של תקווה תחת עינו הפקוחה של לוץ. כאשר נאסר על משפחת וייס להמשיך ולהחזיק בבית המסחר לקח קרל לוץ את הבניין תחת חסותו ופתח בו את "המשרד להגירה לארץ ישראל" מתוך הכרה בדחיפות המצב, הוציא לוץ עשרות אלפי מכתבי הגנה, המכונים Schutzbriefe, המעניקים חסינות דיפלומטית למשפחות יהודיות ומעניקים להן חבל הצלה מול רדיפות השלטונות והנאצים. באמצעות מאמציו הבלתי נלאים הצליח לוץ לחלץ כ-62,000 יהודים מציפורני השואה, תוך מחסה בבתים בטוחים הפזורים ברחבי בודפשט.

הקשר בין קרל לוץ לבית הזכוכית הוא עמוק, שכן הוא שימש כאחד ממוקדי פעולות החילוץ שלו. הבניין, עם קירות הזכוכית הרחבים שלו, היווה מקלט לאלה שנמלטו מרדיפות, והציע מקלט בתוך כאוס המלחמה. בין חומותיה, פעלו לוץ ושותפיו ללא לאות לתיאום מאמצי החילוץ, תוך הקמת רשת בתים בטוחים וערוצים דיפלומטיים כדי להבטיח את שלומם של המוגנים.

כיום, בית הזכוכית עומד כעדות למאמצי הגבורה של לוץ ולחוסנה של יהדות הונגריה. הפך למוזיאון השואה, משמש כאנדרטה חיה לקורבנות השואה ועדות לכוחה של החמלה מול השנאה. באמצעות תערוכותיו ותכניותיו החינוכיות מבקש המוזיאון לכבד את זכרם של הנספים ולהבטיח שסיפוריהם לא יישכחו לעולם.

מורשתו של קרל לוץ חיה בין כותלי בית הזכוכית, מגדלור של תקווה בעולם שעדיין מתמודד עם צלקות העבר. האומץ והחמלה שלו משמשים כתזכורת להבדל שאדם אחד יכול לעשות מול מצוקה, ומעוררים השראה לדורות הבאים להתייצב נגד אי צדק וחוסר סובלנות. בעוד המבקרים משוטטים באולמות המוזיאון, הם מוזמנים להעיד על חוסנה של הרוח האנושית ולהצטרף למסע המתמשך אחר זיכרון ופיוס.

בשנת 2005 נפתח במקום מוזיאון הנצחה לקרל לוץ. קרן "קרל לוץ" נוסדה על ידי ג'ורג' וואמוש, אשר הוא ומשפחתו היו בין הניצולים החבים את חייהם לקרל לוץ, נאבקה במשך כשלוש שנים בבירוקרטיה בכדי להקים את מוזיאון בית הזכוכית. המוזיאון עצמו הוקם במוסך הבית, מוצגים בו מסמכים אותנטיים כגון תעודות שזויפו כחלק ממבצע ההצלה. המוזיאון פתוח שעות בודדות בכל יום והכניסה אליו בתיאום מראש.
לקרל לוץ מוצג זיכרון נוסף ברובע היהודי בבודפשט ברחוב Dob utca.

בשנת 1963 נקרא על שמו רחוב שרל לוץ בחיפה המחבר בין תחנת הרכבת חיפה בת גלים לחוף הים. כמו כן, קרוי על שמו רחוב צ'ארלס לוץ בשכונת נווה יעקב בירושלים. בשווייץ נקראו על שמו רחובות בעיר ברן ובעריית הולדתו ואלזנהאוזן. בשנת 1964 היה לוץ בין הראשונים שזכו בתואר חסיד אומות העולם על ידי יד ושם[2], והוצב לוח זיכרון מתאים. בנוסף, הונפקה לזכרו בישראל מדליה על ידי החברה הממשלתית למדליות ולמטבעות, והוצא בישראל בול לזכרו ולזכר דיפלומטים נוספים חסידי אומות העולם. ביער שוויץ בסמוך לטבריה הוקם לזכרו מצפור. בשנת 1991 הוקמה לזכרו מצבת זיכרון בכניסה לגטו של בודפשט. עוד הוקמה לזכרו אנדרטה בצורת ספר פתוח בכיכר החירות בבודפשט, ובית קרל לוץ בבודפשט משמש כמרכז תרבות. על שפת הדנובה נקרא רציף על שמם קרל לוץ.

הזמנה אונליין

כתובת: Budapest, Vadász u. 29, 1054

אימייל:  miklosszedo@gmail.com

כל יום: 13:00-16:00

הכניסה בתיאום מראש בלבד, בטלפון או באימייל

חינם, מומלץ להשאיר תרומה סמלית לעמותה להנצחת קרל לוץ

קו מטרו M3 תחנת Arany János Street

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

את כל השאר אתם מכירים?

הדירה של עלמה –  Alma Luxury Apartment

הדירה של עלמה –  Alma Luxury Apartment דירה להשכרה לטווח קצר נמצאת ברובע 06 בבודפשט – Terezváros. הדירה נמצאת בלב העיר – ליד האוקטגון ובמרחק

חגיגות יום אישטוון – St. Istvan's Day

חגיגות יום העצמאות של הונגריה: יום אישטוון  בכל שנה ב-20 באוגוסט, הונגריה מתעוררת לחיים עם חגיגות תוססות, מסורות לבביות ותחושה עמוקה של גאווה לאומית כשהיא

פארקי מים ואטרקציות למשפחה בבודפשט

בואו לגלות את פארקי המים הטובים ביותר באזור בודפשט בודפשט, בירתה הקסומה של הונגריה, ידועה לא רק בזכות האתרים ההיסטוריים שלה, מרחצאות התרמיים וחיי הלילה

צרו קשר

גיל 0546818813 

איציק 0587353822

הצטרפו לקבוצות שלנו!

אין להעתיק תוכן מהאתר, מפר תנאים אלו מסתכן בתביעה משפטית © כל הזכויות שמורות לבודפשט איי אל.

רגע רגע, לפני שאתם יוצאים...
צריכים סים? הסעה? סיור? דברו איתנו!

דילוג לתוכן